pondelok, 24. októbra 2016

Bellman & Black

Autor: Diane Setterfieldová
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2014
Jazyk: slovenský
Počet strán: 359

Meno autorky Diane Setterfieldová pre mňa nie je žiadna novinka. Jej prvotina, Trinásty príbeh, ma doslova očarila. Kombinácia knižnej témy príbehu, introvertnej, no nebojácnej hrdinky, prepojenie s mojou milovanou Jane Eyrovou, a napätie, ktoré ma neopúšťalo do poslednej stránky knihy. To bol Trinásty príbeh. Lenže, ako už aj sama viem, po brilantnej prvotine môže prísť druhá kniha, ktorá celkom výrazne za tou prvou zaostáva, čím sa dostávam k románu Bellman & Black.
Dej románu Bellman & Black sa sústreďuje okolo života mladého Williama Bellmana a havrana, ktorý je ústredným symbolom knihy. Celá pointa príbehu mala dosť predvídavú štruktúru. Raz bol náš hrdina na dne, o pár stránok na výslní, zas pád, a potom sláva. A takto to šlo dokola, pomedzi to sa nám priplietol do deja nejaký ten havran. Mŕtvy havran ako spomienka z detstva, havran na obraze jeho dcéry, havran na cintoríne... K tomu záhadný pán Black a neexistujúci záväzok, ktorý Bellmana pripraví o rozum.

"Havranie mláďa má jemný čierny zobáčik, no keď dospeje, zobák má drsný, sivý. A navyše mu na koreni zobáka vyrastie akýsi poďobaný, bradavičnantý výčlenok, ktorý je ohavný. Niektorý vravia, že je to následok nedokončenej kliadby. Kúzlo, ktorá malo havrana premeniť na kamennú sochu, zasiahlo len zobák, lebo v poslednej chvíli sa mu podarilo uletieť."

Asi som líniu deja nepodala veľmi vábivo, no nechcem prikrášľovať knihu nasilu. Pre mňa, bohužiaľ, bola táto kniha sklamaním. Nevadilo by mi ani to, že som prekukla celú záhadu príbehu asi v polovici knihy. Vadila mi predvídavosť deja a absencia mysteriózneho príbehu, ktorý mi anotácia sľubovala. 

Nuž, za mňa toto nebola dobrá voľba. Knihu Trinásty príbeh odporúčam zas a znova, no tento rámán nie. Veľmi by ma zaujímalo, ak niekto z Vás túto knihu čítal, čo si o nej myslíte. V provnaním s Trinástym príbehom bol román Bellman & Black celkom trápenie. Snáď, ak budem mať možnosť čítať ďalšiu knihu od tejto autorky, napraví si u mňa svoju reputáciu, šancu jej určite dám!


1 komentár:

  1. Pre mňa bol Bellman & Black úplne prvou knihou od tejto autorky a tak som sa úspešne vyhla porovnávaniu. Mne osobne sa páčila. Čítanie som si užívala a bavila ma tá atmosféra. Neviem... Je možné, že keby som po prvýkrát čítala Trinásty príbeh, tak by ma táto kniha tak neočarila, no vzhľadom k tomu, že to tak nebolo som v ohrozenej skupine, ktorá ju má rada :D. Páčil sa mi ten nápad, pochmúrnosť, prostredie a zápletka. Čítala som to dávnejšie a tak si už veľmi nepamätám detaily, no názor sa mi na ňu nezmenil. Je škoda, že sa ti kniha nepáčila, no nič to. Našťastie je na svete mnoho titulov, ktoré treba prebádať :). Skvelá recenzia :)!

    OdpovedaťOdstrániť