sobota, 12. septembra 2015

Coco Chanel. Pohled zblízka

Autor: Lisa Chaneyová
Vydavateľstvo: Eroika
Rok vydania: 2014
Jazyk: český
Počet strán: 440 + 24 strán fotografií

Prišla z biedy a nedostatku, bez rodičovskej lásky či vzdelania, a i tak dosiahla všetko čo si zaumienila a na jej meno sa nikdy nezabudne. Jej hviezda silno žiarila za jej života a žiari i po jej smrti!
„Abyste mohla být nenahraditená, musíte být jedinečná!“ Coco Chanel

Gabrielle (Coco) Chanel, francúzska módna návrhárka, ktorej meno nie je určite nikomu cudzie. Sprvoti nechápaná osoba vymykajúca sa tradičným viktoriánskym konvenciám, odporca korzetu, nepohodlných rób a honosných šperkov. Neskôr žiadaná módna ikona, ktorá udávala trendy. Práve Coco Chanel použila s neskrývanou ženskosťou pánske prvky ako základ ženského šatníka a preslávila džerzej, ktorý bol, v tom čase, používaný len ako materiál na šitie pracovného oblečenia. Práve táto žena priniesla do bežného denného odievania čiernu farbu a vyzdvihla ju nad všetky ostatné. Práve ona dala prednosť jednoduchej a strohej elegancií pred presýtenými odevmi, čím oslobodila ženu a postavila ju na roveň mužovi.

„Byla jsem svědkem zániku luxusu – konce 19. století a konce celé éry. Byla to doba velkolepá, ale úpadková, poslední odlesky barokního stylu, který ozdobami zlikvidoval postavu a pod přemírou příkras schoval stavbu těla... Žena byla jen záminkou pro bohaté zdebení, pro krajky, sobolinu, činčilu, pro nejdražší materiály.“ Coco Chanel

Biografia slávnej Coco, však, neprináša len pohľad na jej módnu tvorbu. Ponúka čitateľovi ucelený pohľad – pohľad zblízka – na jej osobný, pracovný život, na jej prešľapy a časy neprekonateľnej slávy, na jej vzťahy s najbližšími priateľmi a milencami.

Gabrielle žila svoj život naplno za každých okolností a do posledného dňa. Užívala si plnými dúškami svoje bohatstvo a priazeň mužov aj žien. Coco, ktorá pôsobila na prvý pohľad prísne a rezervovane, bola veľmi vnímavá a citlivá žena, i keď to navonok nedávala najavo. Stránila sa samoty, ktorá jej pripomínala démonov z detstva a bolestivé straty z mladosti. Do svojej práce a vzťahov dávala všetko. Svoje srdce aj dušu, práve preto ju životné prehry poznamenali tak hlboko a natrvalo.

„Čas od času si potřebuju opřít hlavu o něčí rameno. Škoda že tu možnost nemám, škoda. Je to jedno...“ Coco Chanel

Táto kniha je skvelá a neuveriteľne dobre sa čítala. Bála som sa, že sa budem v biografií strácať, ale štýl, akým autorka podala príbeh nesmrteľnej Coco predčil všetky moje očakávania. Kniha je prekrásna tak ako na povrchu, tak aj zvnútra. Autorka si dala nesmierne záležať na detailoch zo života tejto módnej ikony, pričom je text dopĺňaný mnohými citátmi samotnej Coco, ale i výrokmi ľudí, ktorí patrili do jej života. Životný príbeh tejto veľkolepej ženy je dotváraný autentickými fotografiami, ktoré navodzujú atmosféru doby, v ktorej táto skvostná žena žila.

Ja osobne som neustále očarená Gabriellinou eleganciou a osobitým štýlom, zaskočená jej búrlivými milostnými aférami, prekvapená jej inteligenciou a energiou pracovať, a v neposlednom rade vďačná za jej obrovský prínos do ženského odievania. Rozpoznateľné prvky v podobe „malých čiernych šiat“, bižutérie, kabelky s popruhom cez rameno, voľných dámskych blúzok, dámskych nohavíc či trenčkotu, a samozrejme nesmrteľného parfému vo svojom elegantnom flakóne, môžeme v súčasnosti nájsť v akomkoľvek dámskom šatníku, kdekoľvek na svete. Tieto kúsky, však, nie sú prežitkom doby dávno minulej, práve naopak, sú značkou elegantného a nestarnúceho štýlu – štýlu Coco Chanel.







4 komentáre:

  1. Miluji umíněnou coco chanel. Měla nadání průbojnosti! Skvělá recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, bola to veľmi inšpiratívna žena. Ďakujem Ti za komentár :)

      Odstrániť
  2. ja nie som jej veľký fanúšik, ale počula som, že kniha je vynikajúca. páči sa mi čítať príbehy o životoch ľudí, ktorí niečo dokázali, podľa toho ako píšeš by som si ju aj ja len zo zaujímavosti prečítala, aby som sa dostala na pozadie toho, po čom dnes túži každá žena. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som vždy vnímala Coco Chanel len ako módnu návrhárku a podľa fotiek dosť neprístupnú ženu, až po prečítaní biografie som zistila, že to bola doslova revolucionárka v ženskej móde. Podľa mňa, aj keď túto osobnosť, veľmi nemusíš, oplatí sa knihu prečítať, už len z toho titulu, že je vo svojej podstate venovaná aj odievaniu a premene ženy 19. storočia na modernú ženu 20. storočia.

      Odstrániť